episy regulujące obowiązki pracowników oraz pracodawców znajdują się w Kodeksie Pracy. Jednym z aspektów zawartych w przepisach prawnych jest regulacja spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Państwowa Inspekcja Pracy zajmuje się właśnie, między innymi, sprawdzaniem czy w danej firmie i zakładzie są przestrzegane odpowiednie przepisy BHP. Jednym z obowiązków pracodawcy, który jest zawarty w przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, jest zapewnienie pracownikowi odpowiedniego szkolenia BHP. Pracownik, który ukończył wstępne szkolenie BHP, otrzymuje specjalną kartę zaświadczającą o odbytym szkoleniu. Państwowa Inspekcja Pracy może sprawdzić dokumenty zaświadczające o odbyciu przez pracowników oraz pracodawców odpowiednich szkoleń BHP. Pracodawca powinien więc zadbać o szkolenia BHP zatrudnionych pracowników.
Zakres usług obejmujący obsługę BHP
Obsługa BHP firm i przedsiębiorstw jest jedną z ważniejszych usług z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oferowanych przez specjalistyczną firmę. Obsługa BHP oznacza po prostu przejęcie wszelkich spraw związanych z utrzymywaniem bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy przez odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. Obsługa BHP obejmuje realizację czynności, które wynikają bezpośrednio z Rozporządzenia Ministrów w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto firma przejmując kwestie związane z bezpieczeństwem zajmuje się także przeprowadzaniem odpowiedniego szkolenia BHP dla pracowników, zarówno okresowego szkolenia, jak i wstępnego szkolenia BHP. Obsługa BHP często obejmuje także kwestie związane z PPOŻ, takie jak regularne przeglądy sprzętu gaśniczego oraz prowadzenie szkoleń PPOŻ. Usługi związane z bezpieczeństwem i higieną pracy dotyczą także wykonania oceny ryzyka zawodowego. Firma oferująca obsługę BHP zajmuje się także udzielaniem pomocy we wdrażaniu odpowiednich systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie.
Usługa outsourcingu BHP
Outsourcing, według definicji na Wikipedii, oznacza wydzielenie ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa niektórych realizowanych funkcji i przekazanie ich do wykonania innego, osobnemu podmiotowi. Innymi słowy outsourcing oznacza przekazanie danej dziedziny do wykonania zewnętrznej firmie. Łatwo więc się domyślić, że outsourcing BHP polega na przekazaniu spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, odpowiedniej firmie działającej w tej branży. Firma działająca w branży BHP oferuje takie usługi, jak szkolenia BHP, szkolenia PPOŻ oraz zapewnia profesjonalną obsługę przedsiębiorstw w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Przestrzeganie odpowiednich przepisów prawnych dotyczących BHP jest obowiązkiem pracodawcy, który może powierzyć kwestie związane z BHP zewnętrznej firmie. Profesjonalna obsługa BHP oferowana dla pracodawców jest prowadzona przez odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów z tej branży. Skorzystanie z usługi outsourcingu BHP może przynieść pracodawcy wiele korzyści.
Praca w branży BHP
Bezpieczeństwo i higiena pracy jest dość szeroką dziedziną, która wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy oraz odpowiednich kwalifikacji od pracowników działających w tej branży. Pracownik służby BHP musi posiadać odpowiednie kwalifikacje, żeby móc prowadzić szkolenia BHP, szkolenia PPOŻ oraz przeprowadzać audyty bezpieczeństwa. Osoba chcąca pracować w branży BHP musi przede wszystkim ukończyć studia podyplomowe lub musi posiadać wykształcenie kierunkowe o specjalności, która dotyczy bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto osoba taka musi odbyć co najmniej roczny staż kierunkowy, żeby móc pracować jako specjalista od spraw związanych z BHP. Praca w branży BHP, wbrew powszechnemu przekonaniu, wymaga sporej odpowiedzialności oraz znajomości bieżących przepisów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Specjaliści zatrudnieni w firmie BHP muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje oraz szeroką wiedzę na wiele różnych tematów, ponieważ branża BHP obejmuje świadczenie sporego zakresu usług.